czwartek, 2 lipca 2015

Unasienianie matek

Jestem w trakcie wymiany matek w kilku rodzinach. Powody są różne: W jednym przypadku stara matka, w innych wzmożona całosezonowa agresja. Wymieniam także matki rojowe z którymi nie jest ok ponieważ widzę że pszczoły budują mateczniki na cichą wymianę.

Uliki weselne z których obecnie korzystam spisują się doskonale. W tym momencie unasieniło się już sześć na sześć poddanych matek.

Uliki zostały zasiedlone sześcioma ramkami. Nie używam podkarmiaczki. Większą część roboty zrobiła jedna silna rodzina która dostała 22 rameczki z węzą. Po tygodniu zostały odbudowane i częściowo zalane nakropem. Ramki takie przeniosłam wraz z pszczołami do ulików. Tam gdzie była potrzeba dosypałam więcej pszczół. Starałam się aby wszystkie ramki były obsiadane na czarno.
Od razu została poddana pierwsza seria matek a uliki przewiezione w inne miejsce.



Obecnie w ulikach czerwi już druga seria matek, dodałam kolejny korpus w którym na razie są trzy ramki. Cały czas muszę pamiętać aby kolejne poddawane matki miały miejsce na czerwienie.

Matki takie przetrzymuję w uliku ok 1 tygodnia. Matka wtedy ładnie rośnie i rozczerwia się (jej atrakcyjność dla nowej rodziny znacznie wzrasta.) Po tym czasie zabieram ją i na drugi dzień poddaję kolejną.

Mam zamiar zimować rodziny w tych ulikach. Do września rodzinki muszą być na dwóch korpusach na minimum 4+4 lub 5+5 ramek.






Poniżej matka w uliku już czerwiąca, B319 od Polbarta


 



5 komentarzy:

  1. Witam serdecznie. Czy to uliki od producenta ZCM Trzcinica Jaromir Talar?
    Jeśli tak to jak się sprawdzają. Chcę sobie zamówić ule odkładowe od tego Pana.

    OdpowiedzUsuń
  2. Tak to te uliki. Uliki są ok, bardzo wygodne i jest do nich sporo dodatków np. podkarmiaczki powałkowe.

    Rodziny zimujące w nich czują się dobrze. Nie wiem jeszcze jak z matkami, czekam na ocieplenie aby zrobić przegląd.
    Dziś nosiły pyłek.

    OdpowiedzUsuń
  3. Dzięki za odpowiedź:) Już zamówiłam 2 ule odkładowe z osobną dennicą, powałką i podkarmiaczką. Zobaczymy jak się będą sprawować. Oby dobrze, bo tanie nie były;) Przy okazji pozdrawiam koleżankę pszczelarkę. Życzę duuuużo miodki i zdrowych dziewczyn w tym roku! Sylwia z Rawicza (swierszczyca)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Na pewno będzie ok. :) Jaką zamówiłaś dennicę? Z pajączkiem czy osiatkowaną? Z tego co wiem to mają obydwie. Ja zamówiłam z pajączkiem ale zmodyfikowałam ją wycinając dno i wstawiając siatkę - to na upały. W czasie zimowli wkładam ponownie dno i zostaje pajączek do wentylacji.

      Także życzę owocnego w miód roku a przede wszystkim zdrowia dla Ciebie i pszczół. :)

      Usuń
  4. Zamówiłam dennicę z pajączkiem bo nie wiedziałam, że mają z siatą. Zobaczymy jak się sprawdzi. Jak by co wytnę drugi otwór i tyle. Pozdrawiam:)

    OdpowiedzUsuń